Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mötet med den andre: en essä om den svårfångade dialogen
Stockholm University of the Arts, The Department for Acting. Nord Universitet / Masterutbildning i Praktisk kunskap .
2016 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna essä handlar om den pedagogiska situationen mellan lärare i scenisk gestaltning och skådespelarstudenter i en kurs i scenisk gestaltning på en konsnärlig högskola. Utgångspunkten är mitt fältarbete med deltagande observation som jag genomförde när jag följde undervisningen samt intervjuer med lärarna. Utifrån mina erfarenheter som regissör för jag en diskussion om skillnader och likheter mellan att regissera och att undervisa. Mina forskningsfrågor är:

1) Hur ser dialogens och mötets förutsättningar och hinder ut mellan lärare och student?

2) Vilken betydelse har vår förmåga att förstå ”den andre” för att kunna mötas?

Mitt förhållningssätt är induktivt. Fokus ligger på meningsinnehållet i de situationer som uppstår i undervisningen och som framkommer i intervjuerna.  Jag vill undersöka om det finns gemensamma nämnare, ett fenomenens väsen i empirin. I min studie framkommer att lärarna ser dialog som en metod för överföring av kunskap. De framför vikten av att tydliggöra rollerna lärare och student och den makt(o)balans som finns i undervisningssituationen. När det handlar om att förstå ”den andre” var studentens skådespelararbete fokus. Där kunde läraren förstå och arbeta med studentens olika utvecklingssteg och processer. Det var genom förställningen, gestaltningen, som läraren förstod studenten som ”den andre”. Det som skulle kunna uppfattas som en omväg för förståelse blev istället den pedagogiska vägen mellan lärare och student.Mina teoretiska referenser är filosofisk litteratur och då framförallt Michail Bachtins tankar om den polyfona romanen, Martin Bubers dialogfilosofi, Jakob Meløe, Hans Skjervheim. Vad det gäller metoddelen har jag använt mig Katrine Fangens text om deltagande observation.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 26 p.
Keyword [sv]
Dialog, skådespelare, improvisation, skådespelarstudenter, lärare i scenisk gestaltning, regissör, möten, repetitioner, fältarbete
National Category
Performing Arts Literary Composition
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uniarts:diva-202OAI: oai:DiVA.org:uniarts-202DiVA: diva2:1082980
Educational program
Performing Arts and Media
Presentation
2016-06-06, Nord Universitet, Bodö,, 10:11 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Note

Källor bl.a. Anton Tjechov, Martin Buber, Michail Bachtin, Jakob Meløe, Hans Skjervheim

Available from: 2017-03-20 Created: 2017-03-20 Last updated: 2017-03-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(577 kB)8 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 577 kBChecksum SHA-512
dbe0c5454bf98944eee914173eaec9fba49f088f283d0e6f975cc94a2d4cacedca4f929cccb8ac128f0340d4bbcf3805423392caa4d1f702332940b866e5d8b4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
The Department for Acting
Performing ArtsLiterary Composition

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 8 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 24 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
v. 2.24.1