Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Skådespelarens praktiska kunskap
Stockholm University of the Arts, The Department for Acting. Senter for praktisk kunnskap, Universitetet i Nordland, Bodø i Norge, Stockholms dramatiska högskola.
2012 (Swedish)Doctoral thesis, monograph (Other academic) [Artistic work]
Abstract [en]

The aim of this dissertation is to articulate the actors’ practical knowledge. I have shared some of the questions that have arisen through my active years as a professional actor with a group of actors with different backgrounds and levels of experience. The actors are sceptical towards fixed theories and methods imposed on them from outside. In order to show the complexity of a character, the actor needs concrete workable images. As one such image, this dissertation uses Aristotle’s term “Lesbian rule”, a mason’s ruler made of lead so that it is adjustable when measuring an uneven surface.This dissertation has four main sections, entitled: Intuition, Courage, Anecdotes, and the Creative process. Intuitionworks on an individual level and is only one of the parameters used when creating and performing a role. This dissertation uses “what-is-currently-going-on” as a key term, as well as Swedish philosopher Hans Larsson’s use of intuition as an agile attentiveness.Acting implies exposure both of your physical and emotional self. At almost all stages in the actor’s work process s/he is also exposed to judgment from others. During rehearsal the actor has to ask him-or herself if the choices made for the representation of the character are possible to reproduce over and over again. High ambitions have to be balanced against a personal wellbeing. These perspectives are central in the discussion on courage.For the actor an anecdoteabout acting is a way of practising and showing your skills as an actor. As theactor is constantly facing new work situations, the anecdote can also tell who you are in a context of your own choice. The concept of the anecdote is used to exemplify the actor’s situated knowledge. During the creative processthe actor works with openness and introversion at the same time. Being an artist in a collective requires trust and an ability to wait for the hermeneutical process to make a whole of the individual parts. It is vital for the actor to realize that nothingis final. Every performance has to be performed as if for the first time.The main thesis of this dissertation is that the actors’ knowledge is embodied and based on situation.

Abstract [sv]

Kort sammanfattning

Syftet med avhandlingen är att synliggöra skådespelarens praktiska kunskap. Jag har utgått från några av de frågor som har varit centrala för mig under mina år som professionell skådespelare och sedan problematiserat dessa med en grupp erfarna skådespelare. Skådespelare är skeptiska till fixerade, utifrån kommande teorier. Skådespelaren är i behov av konkreta, arbetbara bilder för arbetet med rollfiguren. Som en av dessa arbetbara bilder använder jag mig i avhandlingen av Aristoteles term denlesbiska linjalen, ett böjbart mätverktyg av bly för att mäta ojämna, kurviga ytor. Avhandlingen består av fyra huvudområden: intuition, mod, anekdoter ochskapandet.Intuitionenarbetar på en individuell nivå och är enav de parametrar som används i skapandet och framförandet av en rollkaraktär. I avhandlingen använder jag ”vad-som-för-närvarande-försiggår” som ett nyckelbegrepp, tillsammans med den svenske filosofen Hans Larssons formulering av intuition som en lätthetatt förflytta uppmärksamheten.Skådespelarens arbete innebär att exponera sig både psykiskt och fysiskt. Skådespelaren är utsatt för bedömning utifrån i alla moment i arbetsprocessen. Under repetitionerna måste skådespelaren fråga sig själv om valen han/hon gör för rollfigurens handlingar är möjliga att göra om och om igen. Hög ambition måste viktas mot personligt välbefinnande. De här perspektiven är centrala i diskussionen om mod.För skådespelaren är anekdoterett sätt att visa sin yrkeskunskap. Skådespelaren byter ständigt sammanhang och via en anekdot kan hon/han berätta om sig själv. Begreppet anekdot används i avhandlingen för att exemplifiera skådespelarens situationella kunskap.I det kreativa skapandetarbetar skådespelaren på samma gång med öppenhet och med slutenhet. Att arbeta i ett kollektiv förutsätter tillit och förmåga att vänta in den hermeneutiska processen. Det ingår i skådespelarens arbete att vara medveten om att det är en process utan slut. Varje föreställning måste spelas som om den aldrig spelats förut.Huvudtesen i avhandlingen är att skådespelarens kunskap är kroppslig och situationsbunden.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Premiss förlag, 2012. , 291 p.
Keyword [sv]
Skådespeleri, Praktisk kunskap, Kroppsligt minne
National Category
Performing Arts
Research subject
Performative and mediated practices, with specializations in choreography/film and media/opera /performing arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uniarts:diva-217Libris ID: 13622006ISBN: 978-91-86743-22-2 (print)OAI: oai:DiVA.org:uniarts-217DiVA: diva2:1086808
Public defence
2012-06-01, Bodø, 12:00 (Swedish)
Opponent
Supervisors
Available from: 2017-04-04 Created: 2017-04-04 Last updated: 2017-04-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
The Department for Acting
Performing Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 58 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
v. 2.28.0