Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ord i tankar och rörelse: dansaren och den skapande processen: konstnärlig och humanistisk forskning i samverkan. En delrapport
Stockholm University of the Arts, Dance Department.
Högskolan Väst.
Stockholms universitet.
2012 (Swedish)Report (Other academic) [Artistic work]
Abstract [sv]

Forskningsprojektet "Från rörelse ur reflektion i tillblivelse: Dansaren och den konstnärliga processen" startade januari 20 I O med ett tre rigt forskningsstöd från Vetenskapsrådet. Forskargruppen har bestått av Katarina Elam, fil.dr. i estetik och universitetslektor vid Högskolan Väst, Anna Petronella Foultier, doktorand i filosofi på Stockholms Universitet, Chrysa Parkinson professor i dans på DOCH, Cecilia Roos professor i interpretation på DOCH, samt Cecilia Sjöholm, profes­sor i estetik på Södertörns högskola. Vårt övergripande syfte har varit att ur ett såväl praktiskt som ett teoretiskt perspektiv - belyst genom dansarens arbete med ett uruppförande - nänna oss en förståelse och ett begreppsliggörande av den konstnärliga processen genom exemplet dans. Å ena sidan finns dansarens ini­frånperspektiv; å andra sidan betraktarens utifrånperspektiv. Genom en dialog mellan dem, i ett slags dubbel rörelse kan ytterligare lager av förståelse för det till-kropp-kommande framträda.

Ursprungligen beskrev vi projektet enligt följande:

I utgångspunkten för arbetet med det som ska interpreteras analy­serar dansaren rörelsematerialet med hjälp av en inre och en yttre blick som inte syftar till att förklara utan nännast till att göra undersökningen mer komplex. Mellan dessa perspektiv - ett intui­tivt och ett medvetet - pendlar dansaren i sin utforskning. Den inre blicken bär på minnen, upplevelser, vilja och kreativitet, den yttre snarare på en kalkylerande rationalitet som avläser och regi­strerar. I rörelsen mellan dessa skapas en glipa, eller ett utrymme, där perspektiven samtidigt sammanfogas. Det här är ett tillstånd i ständig förskjutning där ett absolut gehör för situationens möjlig­heter eftersträvas. Dit navigerar dansaren medvetet och i den pro­cessen gör hon de val som ligger till grund för hennes tolkning. Där manipulerar hon med tiden mellan tanke och handling, intent­ion och impuls, för att låta ett då och ett nu mötas. Ett slags vidgat moment som pekar mot något utan att visa vad det är och det är egentligen mer som en medveten handling i stunden än som ett tillstånd. Det är just denna process som vi har för avsikt att verba­lisera och begreppsliggöra.

Hur vi idag väljer att beskriva, gestalta och artikulera resultatet av vår forsk­ningsprocess är individuellt. Våra olika perspektiv har alltid varit närvarande i diskussionerna och vad vi har sett och talat om har tveklöst färgats av detta. Likafullt har ofta en annan bild eller beskrivning av en företeelse kunnat kasta nytt ljus över den egna uppfattningen; begrepp har slipats på och getts nya inne­börder genom våra långa och återkommande samtal. Dessa samtal har förts så äl under regelrätta seminarier som vid våra fysiska träningspass eller framför en dansvideo. Vi har även haft möjlighet att delta vid ett antal internationella konferenser 1 för konstnärlig forskning vilket ibland har lett till nya vändningar i diskussioner­na. Vår förhoppning nu är att våra samlade individuella erfarenheter ska komma att generera nya ideer kring förkroppsligad kunskap och kreativitet. Cecilia Roos, Katarina Elam och Anna Petronel/a Foultier, november 2012

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Dans och cirkushögskolan , 2012. , p. 134
Series
Dans - forskning och utveckling, ISSN 1652-3776 ; 2012:2
Keywords [sv]
Dans, rörelse, ord
National Category
Arts Performing Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uniarts:diva-503Libris ID: 14686988OAI: oai:DiVA.org:uniarts-503DiVA, id: diva2:1269032
Available from: 2018-12-07 Created: 2018-12-07 Last updated: 2018-12-07Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Dance Department
ArtsPerforming Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 46 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
v. 2.35.7