Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Jag är Pocahontas: Jag är stärk och jag talar med träd
Stockholm University of the Arts, The Department for Acting.
2018 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Tanken med den här essän, var att fundera kring vad jag arbetat med och lärt mig om mittkonstnärskap under kursen Svarta speglar. Det har framför allt handlat om att våga ta klivet ut i en vuxen yrkesposition där jag tar ansvar för min yrkeskompetens. Klivet har varit enormt och jag befinner mig just nu i ett läge som påminner starkt om när vi i inledningen av kursen klättrade klättervägg. Jag har inte klättrat ända upp, jag låter det vara en bit kvar, säkerhetslinan är på, och skräcken skriker inuti mig. Men jag har upptäckt, att jag har en ganska bra klätterteknik. Jag har också upptäckt, att hantverkskompetensen visserligen är viktig, men att det i scenkonsten är minst lika viktigt att våga vara människa med allt vad det innebär. Utan människan på scenen i möte med människan i publiken blir det ingen scenkonst. Det mänskliga mötet är grunden förscenkonsten. Mötet mellan mänskliga erfarenheter. Livet. Kanske är det därför främst mina misslyckanden, mina tillkortakommanden, alla år och erfarenheter som sargat och ristat in sig i min kropp och min själ, som ger min dans mening och betydelse. En klasskamrat på kursen frågar mig om jag vet att Pocahontas blev vuxen. Inte så gammal visserligen - hon dog när hon var 21 - men vuxen och mor. Samma klasskamrat berättar att Pocahontas som vuxen hamnade i England och där blev hon Lady. (Wikipedia) Pocahontas rörde sig mellan kulturerna, mellan världsbilderna. Precis som du, säger min klasskamrat. Och jag minns att jag i en av våra första skrivuppgifter på kursen skrev om hur viktig växlingen mellan fantasi och verklighet är för mig: ”Det som sker i skarven mellan utanför och innanför scenen, mellan leken och professionaliteten, mellan scenen och salongen, mellan repetition och föreställning, mellan i roll och ur roll, i lek och ur lek… Själva transformationen”. Perspektivbytet. Perspektivförskjutningen. Här började jag. Hit återvänder jag.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 23
Keywords [sv]
Michel Foucault; kroppens tid; konstnärliga metod och mod; yrkesposition, Clownen.
National Category
Arts Performing Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uniarts:diva-549OAI: oai:DiVA.org:uniarts-549DiVA, id: diva2:1316233
Educational program
Performing Arts and Media
Presentation
2018-12-10, StDH, Valhallavägen 193, Stockholm, 14:18 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-05-24 Created: 2019-05-16 Last updated: 2019-05-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
The Department for Acting
ArtsPerforming Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 9 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
v. 2.35.7