Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Någonting har hänt: Essä
Stockholm University of the Arts, The Department for Acting.
2019 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

”Jag visste alltid saker, strax innan de hände, vilka personer som skulle dyka upp bakom ett hörn, eller vad en person skulle säga. Det var ett sorts vetande som långt ifrån alltid var angenämt eller ens användbart, det bara var där. Men det var egentligen en bieffekt av något annat. Jag levde på en sorts gräns, mellan bråddjup och fast mark, med ena foten i ett fullständigt oförutsägbart dimlandskap där rökridåer endast tillfälligtvis tunnades ut varpå något kunde skönjas, och andra foten i ett byråkratiskt arkivsystem där jag sorterade och sorterade. Jag hade vant mig vid att alltid bara gå rakt fram och rätt in när ett okänt hav öppnade sig framför mig, och att själv öppna alla ingångar i mig. Att alltid pröva skillnaden mellan det som jag trodde att jag ville säga och göra, och det som valde att visa sig starkast, bara jag tittade efter. Det jag ständigt undersökte var mitt eget tänkande, och genom olika former sökte jag få syn på det. Jag var tvungen, för att göra mig verkligare för mig själv, än de andras bild av mig. Allt detta var jag, det var genuint jag. Men livet självt kom emellan med kriser och katastrofer och så stängde jag av mitt genuina jag utan att förstå att denna självbevarelsedrift paradoxalt nog skulle innebära en sorts död. Konsten har alltid varit mitt livs följeslagare, mer sällan som försörjare, istället som en sorts motsvarighet till barndomens osynliga låtsaskamrat bakom barnkammarväggen. Ett väsen som hela tiden försvinner bakom hörnet så man aldrig ser dess ansikte, och man kan aldrig så noga veta om den är snäll eller elak. Men det är något som dröjer i dunklet…som söker mig. Det var bara det att jag slutade lyssna…”

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 28
Keywords [sv]
Depression, kreativitet, kreativa processer, lek, improvisation, konstnärskap, konstnärlig identitet, scenskräck, skrivkramp, kris, kroppslighet, röstövningar, musikterapi, slumpen, intuition, skrivande, konstnärlig forskning
National Category
Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uniarts:diva-551OAI: oai:DiVA.org:uniarts-551DiVA, id: diva2:1316246
Educational program
Performing Arts and Media
Presentation
2018-12-10, StDH, Valhallavägen 193, Stockholm, 14:06 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-05-24 Created: 2019-05-16 Last updated: 2019-05-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(240 kB)25 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 240 kBChecksum SHA-512
3dfcf8c7768c9a51e8978da3066127f01fc3e6035d107566e1156cf2b25d03c09fca9bb87d1dfaf1b25aff0c4f1f54b2cf6075ab1761f50b8f3c56eb49f41f5d
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
The Department for Acting
Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 25 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 30 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
v. 2.35.7