Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vad operasångare kan lära av skådespeleri
Stockholm University of the Arts, University College of Opera.
2019 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 5 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

En lärare som var väldigt viktig för mig i ett visst skede under studietiden, var Thomas Lander. Han introducerade de sångtekniska fördelar man kan hämta från talet, eller som han kallar det, det patetiska talet. Betydelsen, och lärdomarna som kunde hämtas, av talet stannade dock inte här, det breddades till att vara det centrala i hela min filosofi kring kommunikation på scen.Från de rent sångtekniska verktygen som fanns att hämta, kom senare diktionen, och textens hörbarhet. Därefter kom talet i dess mest övergripande form, likt skådespeleri. Vad fanns det egentligen överhuvudtaget för skillnader mellan tal och operasång? Fascinationen uppstod ur det faktum att vi genom trial and error har övat hela livet på att tala, på att till att börja med rent taltekniskt göra oss tillräckligt förstådda, att man hör vad som sägs, och för det andra att vilja uppnå något med vad man säger. Det verkade inte mer än rimligt att använda sig så mycket av det som möjligt, varför uppfinna hjulet en gång till?Frågeställningen blir här därmed: ​Vad finns det för skillnader och likheter mellan skådespeleri och operasång, och vad man lära av det för att bli en bättre sångare?

Place, publisher, year, edition, pages
2019.
Keywords [sv]
Musik, skådespeleri, opera
National Category
Music Performing Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uniarts:diva-595OAI: oai:DiVA.org:uniarts-595DiVA, id: diva2:1333204
Educational program
Opera
Supervisors
Available from: 2019-07-04 Created: 2019-06-30 Last updated: 2019-07-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(173 kB)0 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 173 kBChecksum SHA-512
517964575901c50517c625f94dd9e29770563cb25dc471ffc8956293e41e694f14bbb5650326ba959b159d3acb5689e6374013b3849e41d02559503a4f0cd718
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
University College of Opera
MusicPerforming Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
v. 2.35.7