I mitt arbete har jag försökt arbeta strikt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. För mig ärdet viktigt att åtminstone försöka minska på onödigt slöseri av resurser. Jag har alltid älskat opera och den storslagna visuella delen den genren ofta kommer med. Att få arbeta scenografiskt med det är något som verkligen intresserar mig. Jag undrar om den maxade audiovisuella traditionen inom opera behöver stå i konflikt mot ett hållbart arbetssätt och om man kan se hållbarhet som en konstnärlig möjlighet snarare än en begränsning. Jag vill undersöka det genom att försöka enbart arbeta med återbruk. Att jag och min grupp har fått möjligheten att göra vårt examensarbete i Kungliga Operans guldfoajé ger det perfekta tillfället att undersöka det. Att samtidigt jobba med en begränsad budget från skolan fungerar med min frågeställning.Behöver det kosta så mycket för produktionen och naturen?