I mitt arbete har jag undersökt hur man sjunger koloraturer när man inte är en koloratursopran. Jag har utgått från belcanto repertoar och repertoar ur wienklassicismen. Varför kan vissa sjunga snabbt och rörligt och för vissa går det inte alls? Är detta på grund av röstfack? Brist på övning? Hur har man kvar ’’bett ’’ och timbre i rösten medans man gör koloraturer? Jag har främst fokuserat på HUR man sjunger koloratur. Genom arbetet presenterar jag några beprövade koloraturövningar, inklusive den metod jag själv har utarbetat.